ריבית כגורם עלות משכנתא

מסלולי ריבית על המשכנתא

יש לי את ההרגשה שזהו אחד הנושאים שרוב הגולשים מעדיפים להשאיר לסוף – במקרה הטוב. מניסיוני, כאשר מתחילים לדבר על המסלולים וריביות בלקיחת משכנתא, הרבה מאוד אנשים פשוט נכנסים לאיזשהו בלק אאוט, המילים הופכות לבליל של מושגים לא מובנים ובמקרים רבים מהנהנים עם הראש כלפי היועץ במין תנועה שתעשה מה שאתה מבין.

אפשר להבין את הקושי שיש להיכנס לעובי הקורה במקרה של ריבית על משכנתא. רובנו לא מגיעים מתחום המימון ומעולם לא נזקקנו לכישורים גבוהים בתחום הפיננסים. במאמר זה ננסה לעמוד על מסלולי הריבית הנפוצים ולעשות קצת סדר במידע הרב שזורם אלינו בפגישת הייעוץ.

מסלולי ריבית על משכנתא

משכנתאות שקליות צמודות למדד עם ריבית קבועה

ההסבר למשכנתא זו פשוט ביותר. למעשה כשמה כן היא, הריבית על המשכנתא צמודה לשקל, כלומר, אין הצמדה למטבעות חוץ כגון הדולר והשינויים במטבע חוץ לא צריכים לעניין אותנו.

מדד – הריבית על המשכנתא צמודה למדד, משמע שאנו חשופים לשינויים של המדד, לא רק בהחזרים החודשיים אלא גם בקרן. כלומר, עם עליית המדד, ההחזר והקרן יעלו.

ריבית – קבועה כלומר, במסלול זה, לא נהיה חשופים לסכנת עליית ריבית מצד אחד אך לא ניהנה מירידת ריבית. הריבית שסיכמנו עליה קבועה.

לסיכום: ריבית שקלית קבועה צמודה למדד, אינה חשופה לשינויי ריבית או מטבע אך חשופה לשינוי במדד (הקרן וההחזר החודשי). חשוב להדגיש שקיימת בעיה בפירעון מוקדם של משכנתאות במסלול זה. כמו כן, מאחר והריבית לא תעלה במשך תקופת ההלוואה, היא תהיה גבוהה ביחס לריביות במסלולים אחרים. ריבית זו עדיפה כאשר צופים עלייה של ריבית בעתיד.

ריבית משתנה צמודה למדד

גם הריבית הזו אינה חשופה לשינוי במטבע חוץ. כלומר לא משנה מה יהיה שער הדולר, יורו או כל מטבע אחר, הריבית והקרן לא יושפעו מכך.

מדד – ניתן ללמוד מהשם של הריבית שהיא צמודה למדד ולכן כל מה שכתבנו בסעיף הקודם אודות השפעת השינוי של המדד על הקרן ועל ההחזר החודשי, תקף גם במסלול זה.

ריבית – כאן החלק המעניין. הריבית על ההלוואה משתנה כל שנה או עשר שנים, בהתאם להסכם המשכנתא שחתמתם עם הבנק.

סיכום: בשנים האחרונות, בעקבות הריביות הנמוכות ששוררות בשווקים שלאחר המשבר הפיננסי הגדול של 2008, הריבית המשתנה הפכה לכוכב של ההלוואות מאחר והיא נמוכה מאוד באופן יחסי לריבית הקבועה. יחד עם זאת צריך לזכור שאם הריבית תעלה, גם הריבית המשתנה תעלה בעקבותיה, מה שעלול לפגוע בכדאיותה. לכן יועצים רבים ממליצים להגביל את המרכיב של הריבית המשתנה במשכנתא לסכום מסוים ולתקופה קצרה יחסית. אחד היתרונות הבולטים של המשכנתא בריבית משתנה, היא היכולת לפרוע מוקדם את ההלוואה. נקודה למחשבה: אם קיים צפי לעליית ריבית ועליית מדד, אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים סכומים שלא חשבתם עליהם. לכן, גם בסביבת ריבית נמוכה כמו שמתחולל כיום, צריך להיוועץ ביועץ משכנתאות וליצור תמהיל מגוון של ריביות שיפחית את הסיכון.

משכנתא שקלית צמודה לפריים ולא צמודה למדד

בואו נפרק את הסעיפים של המשכנתא הזו.

ראשית היא שקלית ולכן איננו מושפעים משינויים בשערי מטבע חוץ.

מדד – הריבית אינה צמודת מדד ולכן לא נהיה חשופים לשינויים עתידיים במדד. ניתן להגדיל ולומר שמהבחינה הזאת, הקרן וההחזר ישחקו עם השנים מאחר והמדד עולה עם הזמן אך לא הקרן וההחזר החודשי. אך לא הכל וורוד. הן הקרן והן ההחזר ישתנו ביחס לריבית הפריים.

ריבית – הריבית צמודה לפריים כלומר הריבית הרשמית של בנק ישראל בתוספת 1.5% פחות או יותר – בהתאם להסכם שלכם עם הבנק.

סיכום: הריבית אינה צמודה למדד וניתנת לפירעון מוקדם ללא עמלות. יחד עם זאת השינוי עלול להיות קיצוני (ואיתו גם ההחזר החודשי), בעיקר בסביבה כלכלית לא יציבה שבה שיעורי הריבית עשויים להשתנות על בסיס חודשי.

ריבית שקלית קבועה לא צמודה

זה אחד המסלולים שלכאורה נראה בטוח למדי מאחר ולא רק שהריבית אינה מושפעת משינויי מטבע, היא נחשבת ליציבה גם מבחינת הפרמטרים הבאים:

מדד – כמו במסלול הקודם שפרטנו, הן ההחזר והן הקרן, אינם חשופים לשינויים במדד ולכן היא תלך ותישחק ככל שהמדד יעלה.

ריבית – הריבית קבוע ולא מושפעת משינויי ריבית תקופתיים.

סיכום: זהו המסלול היציב ביותר שבו הלווים יודעים בדיוק כמה יחזירו גם בעוד 15 שנים ויותר. יחד עם זאת, הבנק מעוניין לפצות את עצמו על קיבוע המדד והריבית ולכן יגבה ריבית גבוהה יותר ביחס למסלולים אחרים. כמו כן, במידה שתרצו לפרוע את המשכנתא במועד מוקדם יותר, תיאלצו להיפרד מעמלת פירעון. בדרך כלל מצרפים ריבית זו לתמהיל המשכנתא לטווחים ארוכים – בתלות המצב הכלכלי וצפי לעתיד.

ריבית צמודה למק"מ

השם נראה מסובך אך ההסבר פשוט מאוד. נתחיל בשינויי מטבע – גם כאן אנו עוסקים בריבית שקלית שאינה חשופה לשינויי מטבע.

מדד – הריבית על המשכנתא אינה צמודה לשינויים במדד ומכאן היתרונות שפורטו בסעיפים הקודמים.

ריבית – נקבעת על פי הריבית על איגרת חוב ממשלתית בתוספת שנקבעת בתאום ובמשא ומתן שלכם אל מול הבנק המלווה.

סיכום: הריבית במסלול זה נתונה לעיתים לשינויים חודשיים אך מצד שני אינה צמודה למדד וניתנת לפירעון מוקדם.

משכנתא צמוד למטבע חוץ

משכנתא זו שונה לחלוטין מהמשכנתאות שהוזכרו עד כה, והיא מושפעת משני גורמים מרכזיים – שינוי במטבע חוץ – יורו או דולר, בהתאם לחוזה המשכנתא. כמו כן היא חשופה גם לשינויים בריבית הליבור. ריבית הליבור לצורך העניין היא ריבית שמשמשת את הבנקים להלוואות עבור בנקים אחרים. ריבית זו משתנה מדי מספר חודשים וכך גם גובה ההחזר וגובה הקרן.

סיכום: מסלול זה דורש לטעמי מומחיות נוספת מאחר ומדובר בשינויי מטבע שעשויים להיות קיצוניים. לעיתים משקיעים בוחרים במסלול זה כחלק מאסטרטגיה שקשורה במטבע חוץ או מנכסים במטבע חוץ.

מילים אחרונות

סקרנו את המסלולים הנפוצים בלקיחת משכנתא ואני מקווה שהצלחתי להסביר את ההבדלים והמושגים שעומדים מאחורי כל רוב סוגי המשכנתא. יחד עם זאת, המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ אצל יועץ משכנתאות. מה שכן, המידע עשוי לתרום לכם בהבנת המושגים והמסלולים כאשר אלה יוצגו בפניכם בפגישת הייעוץ. כמו כן מומלץ לקרוא בעיון את המאמר בנושא לוח סילוקין שפיצר.

כתבות שעשויות לעניין אתכם

כתיבת תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הינם הכרחיים.