דברים שישראלים אוהבים

כמה תובנות על הצרכן הישראלי והמשכנתא שלו

שוק המשכנתאות בישראל רותח. בחודש יולי 2015 הגיע היקף המשכנתאות לכדי 6.6 מיליארד שקל. זהו סכום עצום ודי במבט חטוף כדי להבין שהוצאות המשכנתא מגיעות כמעט לכל בית בישראל ושהעלויות העקיפות של כל מה שמשתמע מסכומים אלה הן לא פחות מאשר אדירות.

נשאלת השאלה:

האם אתם חושבים שכל אותם אנשים שלקחו משכנתא, עשו זאת בשיקול דעת מרבי, האם יכלו לחסוך אילו היו משווים את ההצעות השונות שקיבלו? האם טרחו לנהל משא ומתן ראוי מול הבנקים השונים? האם לדעתכם הם בחרו בביטוחי החיים והרכוש המשתלמים ביותר?

אני כבר יכול לומר לכם בוודאות, שמרבית האנשים הללו יכלו לחסוך כסף – המון כסף. מצחיק לשמוע שכאשר אנשים הולכים לחנות בגדים הם עשויים להתמקח על כמה עשרות שקלים אך כשזה מגיע לבנק, הישראליות נשארת בחוץ ורבים הופכים מכרישים לדגיגונים.

למען הסר ספק, אין המטרה להמליץ על יועץ משכנתא או בנק כלשהו. חשוב לי שאנשים יהיו ערים לסיכונים ולסיכויים שלהם לחסוך הרבה כסף, גם מול גופים גדולים כמו הבנקים. לעיתים קרובות, הבנקים הממוזגים, מתנהלים באופן דומה ללא פחות מאשר שוק. ועם התנהלות נכונה מול הבנקים אתם יכולים לחסוך בסביבות 10% ואפילו יותר. בכסף שתחסכו תוכלו לצמצם את ההשתעבדות לבנק וליהנות יותר מהחיים…

אם חשבתם שבאתי כדי לחפור לכם, תנו לי להסביר. מטרתה של ההקדמה הארוכה היתה לגרום לכם להבין שאסור לכם לקבל את הדברים שאומרים לכם כמו שהם. כולם בסופו של דבר דואגים לעצמם וכך גם אתם צריכים לעשות מאחר ואף אחד לא יעשה את זה בשבילכם. תהיו לקוחות חכמים שמכירים את התחום. יש המון חומר כתוב בנושא כך שאם תרצו, אתם יכולים להרוויח את הסכום הגדול ביותר שחלמתם לעשות בעסקה אחת. זכרו, ידע זה כוח ובמקרה המשכנתאות – הרבה כוח. תעשו הכל על מנת להגדיל את הידע שלכם מתוך הבנה שכל חוק שתכירו וכל חישוב שתבינו יכולים לזכות אתכם באלפי שקלים.

היכן תוכלו לחסוך בהוצאות המשכנתא?

תמהיל נכון של הלוואה – אתם אומנם לא חייבים להיות כלכלנים על מנת להבין את המסלולים השונים שבלקיחת משכנתא ואני מאמין שכל אחד, אם רוצה (בדגש על אם רוצה) יכול לקרוא וללמוד על המסלולים השונים ולגבש אסטרטגיה מוצלחת. יחד עם זאת, לפי דעתי, בהחלטות כאלה עדיף להתייעץ עם מומחים (ללא קשר לפרסומת…). יועץ משכנתאות שחי את התחום, יכול לעיתים קרובות להביא לחיסכון של עשרות אלפי שקלים ויותר. אני לא הולך להמליץ על יועץ כלשהו אך אני כן ממליץ לקרוא את המדריך לבחירת יועץ משכנתאות.

ביטוחים – תתפלאו לשמוע כמה כסף תוכלו לחסוך בהוצאות ביטוח משכנתא בעת חתימה על הסכם משכנתא. כפי שהסברנו, בעת לקיחת משכנתא, מאחר ואנו מדברים על סכומים גדולים שנפרשים בדרך כלל לפרקי זמן ארוכים, הגוף המלווה דורש לבטח את הנכס (ביטוח מבנה) ואת הלווים (ביטוח חיים) לכל מקרה שלא יבוא. יחד עם זאת, אתם עשויים להיות מופתעים כאשר תגלו שבעבור אותם ביטוחים אתם עשויים לשלם הרבה פחות – אם תעשו סקר שוק ותשוו הצעות ממגוון חברות ביטוח. חשוב לציין שטיב הביטוח זהה ומקובל על הבנקים.

הקלסר השחור – אני לא יכול שלא להיזכר בסיפור מצחיק אודות חבר קרוב שהמרחק בינו לבין חישובים פיננסיים הוא כמו המרחק שלכם ממצב הכלכלה בג'מייקה. למרות חוסר הזיקה לנושא המשכנתאות, לאחר שקרה מדריכי משכנתא שונים, הוא פתח קלסר, בו ריכז את ההצעות השונות שקיבל מהבנקים. בהצעות המרוכזות הוא כלל את המסלולים השונים ואת עלויות הריבית שהוצעו לו. לכל סניף שהיה מגיע, היה פותח את הקלסר ומתחיל לבצע משא ומתן אגרסיבי. זכרו – כאשר אתם באים מוכנים, גם היועץ / פקיד שעומדים מולכם יתחילו להסתכל עליכם בצורה שונה והסיכוי לקבל הצעה טובה יותר גדל בהתאמה. בשורה התחתונה, הוא הצליח לחסוך עשרות אלפי שקלים.

לסיכום, קחו אחריות ואת היוזמה לידכם, לפחות בהחלטה הכלכלית שעשויה להיות המשמעותית והחשובה ביותר שתעשו במהלך חייכם. היערכות טובה ולמידת הנושא עשויה לחסוך לכם הון.

 

כתבות שעשויות לעניין אתכם

כתיבת תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא תפורסם. שדות המסומנים ב-* הינם הכרחיים.